Film fra Sør er verden som kommer til Oslo. En verden av snåle, gripende, rystende og lattervekkende historier som treffer en i magen og åpner hjerter. Med det nyeste og beste fra Afrika, Asia og Latin-Amerika, bringer hovedstadens eldste filmfestival oss nærmere kulturer noen har liten peiling på og andre sterke bånd til. I samspill med de mektige fortellingene, gjør internasjonale gjester og spennende samtaler Film fra Sør til en av byens viktigste kulturarenaer. Per Høj har i samarbeid med Festivalkontoret videreutviklet den visuelle identiteten for festivalen.
Det visuelle konseptet for festivalen er inspirert av kaleidoskop og symboliserer selve filmfestivalopplevelsen. Med et kaleidoskop kan du skape mange forskjellige mønstre med få elementer. På samme måte vil det å se film på filmfestival påvirkes av hvordan du setter sammen festivalens elementer og skaper din egen opplevelse. Vi tok utgangspunkt i kaleidoskopets mekanikk og definerte tre forskjellige symboler som Film fra Sørs grafiske profilelementer.
Logoen er et ordbilde på leseretning og orientering. Det viser navnetrekket satt i tre ulike orienteringer slik at det til sammen utgjør et rektangel. Logoen kan vises som den er eller settes i en lockup med festivalens datoer.
Profilfargene leker med simultankontrast og speiler filmfestivalen som skal gi deg både intense og fargesterke filmopplevelser. Ved å bruke stillbilder fra filmer i plakatene ble det cinematiske forsterket. Plakatene er designet slik at de kan henges både vertikalt og horisontalt.
Festivalvignetten blir vist på kino før hver filmvisning. Den skal sette stemningen og markere overgangen fra reklame til selve filmopplevelsen. Her blir hele profilen tatt i bruk.